piątek, 21 czerwca 2024

Szasztamśa - Szóstkowy Podział Znaku Zodiaku

Szasztamśa - Podział Znaku na Sześć Części po Pięć Stopni


W astrologii hinduistycznej w odróżnieniu od wedyjskiej nie często używa się podziału Szasztamśa (Shashthamsa, także Kauluka) jako jednego z Warga-Amśah. To jest podział współcześnie oznaczany po kalifornijsku jako D6, jednak astrologia wedyjska (Vaidika Jyotisham) zawsze używa pełnej nazwy własnej podziału, który często ma znaczenie symboliczne. Zastanówmy się, dlaczego jest to ważny podziałowy znaku i transformacja horoskopu, gdyż liczba Sześć (6) to liczba miarowa, doskonała, magiczna, a także liczba planety Wenus i jej sfer działania czy wpływu. Wenus to najjaśniejszy po Słońcu i Księżycu obiekt świecący na niebia, najjaśniejsza z Pięciu Jasnych Planet czyli z Pańćagraha Dźjotiszy mającej wyraziście przypisane Żywioły. Oprócz Wenus mamy z liczbą sześć związane Bóstwa Nieba, które mają Sześć Twarzy i Sześć Rąk lub Sześć Par Rąk, jak chociażby Kartikeya czy Sześciogłowy Skanda

Powstawanie Warga-Amśah - Podział na Drekkany czyli Dekanaty Znaków


Podziały Warga Amśah mogą dostarczyć użytecznej dodatkowej perspektywy na temat znaczenia Graha czyli planet rozumianych w sensie astrologicznych dziewięciu obiektów ruchomych, w tym Świateł, planet i węzłów zaćmieniowych. Jednak jeśli dokładny czas urodzenia nie jest dla osoby dostępny, podziały dywizjonalne czy odcinki łukowe są mylące i należy je zignorować. Horoskopy podziałowe tworzy się, dzieląc każdy Znak Zodiaku (Raśi, Zoidios) na określoną liczbę odcinków czy łuków, odcinków łukowych wzdłuż Ekliptyki, przypisując Znak Zodiaku do każdego podziału, a następnie nakładając planety na każdy podział i na nowy Horoskop czy Kundali w oparciu o Znak Zodiaku (Raśi), który zajmują w podziale, zgodnie z opisem w Hora Śastra Paraśary. 

Od starożytności, z czasów wedyjskich, Raśi odnoszone są do Znaków Zodiaku liczonych od rzeczywistego Punktu Równonocy Wiosennej zwanego Punktem Barana, Meszadi, co zwane jest Sajana Dźjotiszą. Odróżnia to starą prawdziwą astrologię wedyjską Saptaryszich czyli Siedmiu Mędrców od powstałej w połowie II tysiąclecia ery chrześcijańskiej astrologią hindusko-ptolemejską powielającą pewne gwiazdozbiorowe błędy Ptolemeusza, który nie zrozumiał skali czasowej obrotu precesyjnego i przejścia Znaków Zodiaku przez gwiazdozbiory o podobnych nazwach. Astrologia wedyjska jako gwiazdozbiorów nieruchomych czyli stacji gwiazdowych używa 28 konstelacji księżycowych podobnie jak astrologie perska, chaldejska i chińska, gdzie 27 równych, a 28 nierównych gwiazdozbiorów zwie się nakszatrami, a do wielu celów są znacznie bardziej dokładne.

Dzielimy każdy cały znak parzysty osobno i nieparzysty osobno na sześć równych części po pięć stopni. Raśi czyli Znak Zodiaku dzielimy na sześć równych części po pięć stopni łuku. W znaku nieparzystym (Baran, Bliźnięta, Lew, Waga, Strzelec, Wodnik), kolejne części czy odcinki łuku jako Władców odcinka pięciu stopni mają planety rządzące kolejnymi sześcioma Raśi od Barana do Panny. W znakach nieparzystych, Władcami kolejnych odcinków łuku są planety rządzące w Raśi od Znaku Wagi do końca ekliptyki (Bhaćakram) czyli do Znaku Ryb. Przypisanie takiego podziału i jego badanie, szczególnie w kontekście VI Domu Znakowego (Topos), znane jest dobrze z astrologii chaldejskiej czyli magicznej, z astrologii magów perskich oraz z astrologii heleńskiej dawnej Grecji. 

Znak nieparzysty, męski (Baran, Bliźnięta, Lew, Waga, Strzelec, Wodnik)

I) 0-5 stopni - MARS
II) 5-10 stopni - WENUS
III) 10-15 stopni - MERKURY
IV) 15-20 stopni - KSIĘŻYC
V) 20-25 stopni - SŁOŃCE
VI) 25-30 stopni - MERKURY

Znak parzysty, żeński (Byk. Rak, Panna, Skorpion, Koziorożec, Ryby)

I) 0-5 stopni - WENUS
II) 5-10 stopni - MARS
III) 10-15 stopni - JOWISZ
IV) 15-20 stopni - SATURN
V) 20-25 stopni - SATURN
VI) 25-30 stopni - JOWISZ

Wzdłuż całej Bhaćakry czyli Ekliptyki mamy łącznie 72 odcinki czyli po połowie Dekany (Drekkany).

(1) Dotyczy wrogów. To jedyny podział, na którym pokazano interakcję jednostki ze społeczeństwem na podstawie początkowych negatywnych relacji (w przeciwieństwie do D-10 (praca i działania ze społeczeństwem), D-30 (zło wynikające z jednego ja, a nie z interakcji) itp.).

(2) Szasztamśa/h dotyczy zdrowia człowieka.

(3) Dotyczy rozszerzonych koncepcji znalezionych w naszym Szóstym Domu Rasi, w tym sporów sądowych (bardziej niż podział D8, chociaż należy również wziąć pod uwagę D8) itp.

Spośród trzech Domów Duśthana w Raśi, tylko Szósty Dom Znakowy (Znak jako Dom) ma relację jedenastego-trzeciego domu z ósmym domem, który jest również Duśthana. Oznacza to, że jeśli Szósty Dom jest silny (wrogowie), przyczyniłby się do upadku właściciela horoskopu (natywa), tj. przyczyniłby się do siły Ósmego Domu. Tak więc dwa Domy Duśthana są automatycznie zaangażowane, jeśli ktoś ma do czynienia z Szóstym Domem, nawet jeśli może być najmniej potężny spośród trzech Domów Duśthana.

Tak więc Domy Szaszthamśa Karya to 6-ty i 8-ty, i oczywiście jego trygon do 6-ty byłby tymi, które przeciwdziałałyby jego złym skutkom, to jest 2-gi i 10-ty w D6. 10-ty do 6-ty, tj. 3-ci, który obejmuje działania i pisanie, również naprawi rzeczy, aby zapobiec konsekwencjom Szóstego Domu.

Zacznijmy od przykładowego podziału Szasztamśa czyli współczesnie w skrócie D6. Mamy tutaj Jowisza w Raku w 10-tym, Księżyc w 6-tym, Słońce w 8-ym, Wenus w 3-cim z Ascendentem Wagi.

Ascendent (Lagna) rządzony przez Wenus w 3-cim domu pokazuje, że klient zawsze stara się unikać wrogości, przewidując każdą potencjalnie niebezpieczną sytuację (w filozofii nazywają to „śliską ścieżką”), która mogłaby go wpędzić w kłopoty i podejmuje działania, mówiąc o tym tej osobie w miły sposób, a nawet wysyłając do niej e-mail lub list.

Księżyc w 6-tym domu (i będąc Władcą Lagny i Atmakaraką) pokazuje, że zawsze spotka się z wrogiem w życiu publicznym (Księżyc). Słońce w Byku w 8-ym domu pokazuje, że wrogość, która się na osobę nawarstwia, może nawet skończyć się podjęciem przez nich skoordynowanych działań przeciwko niemu, gdy nadejdzie odpowiedni czas (uff! na szczęście natyw nie zajmuje się polityką).

Jednak Jowisz (Zeus, Gurudewa) ma dobrą reputację i jest wywyższony w Raku w 10-tym domu. Rozmieszcza Wenus i Księżyc. Przy odrobinie szczęścia wszyscy wrogowie zostaną pokonani, a zatem łańcuch 8-ego do 6-ego również upada (pamiętajmy, co wcześniej wspomniano o relacji jedenastego-trzeciego domu między 6-tym a 8-ym). Za każdym razem, gdy właściciel horoskopu, natyw, wchodzi w okres sub-daśa Jowisza (oprócz Marsa i Ketu), problemy się rozwiązują.

Trzeba by przeprowadzić więcej badań analikującyh na podziale D6 albo analogiczny podział nauczyć się z astrologii perskiej i chaldejskiej, gdzie wydaje się być częściej stosowany.

--- Śatruprasztaśa ---

Szatszamśa to podział znaków Raśi, który przedstawia wrogość i choroby w naszym życiu. Arudha Lagna na tym podziale  pokazuje, jak ktoś się manifestuje lub zachowuje w tych trudnych sytuacjach. Jeśli trzymamy się wrogości w kontekście tego tematu, poznajemy manifestację, którą ma ktoś w czasie konfrontacji i walk. Wszystkie normalne podstawowe zasady Jyotish działają tak, jak są zdefiniowane.

Jeśli ktoś ma naturalne dobroczynne planety wpływające na Arudha Lagna w Szatszamśa, to właściciel horoskopu jest miłą, kochającą pokój osobą, która nie chce być niepotrzebnie agresywna ani bezwzględna ani surowo karząca. Jest otwarta na danie drugiej szansy jakiemuś złoczyńcy i chciałaby znaleźć polubowne rozwiązanie konfliktu. Bez względu na to, co robi przeciwnik, osoba ta lubi pozostać konstruktywna i cywilizowana.

Jednakże, jeśli wiele naturalnych złowrogich czynników wpływa na Arduha Lagna w podziale Szatszamśa, to pokazuje, że osoba może być zimna, dominująca, stanowcza, agresywna i pragnie zemsty i/lub chciałaby naprawdę ukarać przeciwnika siłą, władzą, presją, oszustwem i/lub manipulacją. Dołączając podział Szatszamśa dwóch najbardziej kontrastujących osobowości świata: Mahatmy Gandhi i Adolfusa Hitlera, aby to wyjaśnić.

W Szatszamśah możemy zobaczyć, że Arudha Lagna Wielkiego Gandhi jest rządzona przez pokojowo nastawionego Jowisza, a współczujący Księżyc jest obecny w Rybach (i dlatego skończył jak skończył). Podczas gdy dla Adolfusa Hitlera Arudha Lagna znajduje się w znaku dominującego Lwa wraz z Marsem, Rahu, Ketu i Wenus.

Szatszamśah dla Mahatma Gandhi i dla Adolfusa Hitlera


Szatszamśah skupia się przede wszystkim na analizie zdolności danej osoby do pokonywania przeszkód, dolegliwości zdrowotnych, codziennej rutyny pracy i ogólnego samopoczucia. Podział Szatszamśah wyraźnie różni się od innych podziałów znaków Raśi, ponieważ ujawnia szczegółowe informacje dotyczące chorób, urazów i przeciwników (wrogów). Podstawowe znaczenie podziału Szatszamśah polega na jego zdolności do uwypuklenia zarówno fizycznych, jak i psychicznych wyzwań, z którymi może zmierzyć się dana osoba. Poprzez kompleksowe badanie podziału astrolog może zidentyfikować ogólną siłę zdrowia, potencjalne dolegliwości i podatność na choroby. Ponadto podział Szatszamśah daje wgląd w zdolność danej osoby do wychodzenia z chorób i radzenia sobie z przeciwnościami losu.

W astrologii medycznej podział Szatszamśah działa jako cenne narzędzie do identyfikowania potencjalnych problemów zdrowotnych i przewidywania środków zaradczych na określone dolegliwości. Pomaga w diagnozowaniu chorób i sugerowaniu odpowiednich środków zapobiegawczych, zmian w stylu życia lub alternatywnych terapii. Analiza podziału Szatszamśah pomaga w formułowaniu konkretnych środków zaradczych w celu złagodzenia wpływu potencjalnych problemów zdrowotnych. Może to obejmować przepisane kamienie szlachetne, recytacje mantry i zmiany stylu życia w celu poprawy ogólnego samopoczucia. Podział i Kundali Szatszamśah jest pomocny w określeniu, czy dana osoba nadaje się do konkretnego zawodu lub kariery. Identyfikuje obszary słabości lub potencjalnego stresu, które mogą pojawić się w wybranych powołaniach.

Nawagraha w 6-tym domu Szatszamśah


W Dźjotiszy Nawagraha (dziewięć planet astrologicznych) odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu różnych aspektów życia człowieka, w tym jego zdrowia i pokonywania wrogów. Umieszczona w 6-tym domu podziału Szatszamśah, każda z Nawagraha może wpływać na następujące obszary:

1. Słońce, Surya, Helios, Sol: Słońce w 6-tym domu podziału Szatszamśah wskazuje na silną wolę, odwagę i potencjał wybitnych umiejętności przywódczych w pokonywaniu wrogów. Może również symbolizować potencjalne problemy zdrowotne związane z sercem lub oczami. Umieszczenie Słońca w 6-tym domu może zapewnić determinację i witalność w pokonywaniu przeszkód i przeciwników.

2. Księżyc, Ćandra/mas, Selene, Luna: Księżyc w 6-tym domu podziału Szatszamśah sugeruje odporność emocjonalną i zdolność adaptacji w stawianiu czoła wyzwaniom zdrowotnym i wrogom. Może wskazywać na zmienne emocje, które mogą mieć wpływ na stan zdrowia osoby. Wpływ Księżyca może również zapewnić opiekuńczą i troskliwą naturę, wspierając osobę w pokonywaniu przeciwności i uzdrawianiu.

3. Mars, Bhauma, Mangala, Ares: Mars umieszczony w 6-tym domu podziału Szatszamśah wskazuje na silną asertywność i inicjatywę w walce z przeciwnikami i pokonywaniu problemów zdrowotnych. Może nadać osobie agresywną i konkurencyjną naturę, pomagając jej stawiać czoła wyzwaniom i je pokonywać. Jednak ważne jest, aby skutecznie zarządzać energią Marsa, aby uniknąć impulsywnego zachowania lub niepotrzebnych konfliktów.

4. Merkury, Budha, Hermes: Merkury w 6-tym domu podziału Szatszamśah oznacza analityczne myślenie, umiejętności komunikacyjne i zdolność adaptacji w radzeniu sobie z wrogami i problemami zdrowotnymi. To położenie sugeruje znaczenie zachowania zrównoważonego podejścia i skutecznego wykorzystywania komunikacji w celu pokonywania przeszkód. Może również wskazywać na potencjalne problemy zdrowotne związane z układem nerwowym lub oddechowym.

5. Jowisz, Gurudewa, Brhaspati, Zeus: Jowisz w 6-tym domu podziału Szatszamśah wpływa na system wierzeń osoby, mądrość i zrozumienie wrogów i problemów zdrowotnych. Wskazuje, że osoba może mieć pozytywne i optymistyczne podejście do konfrontacji i problemów zdrowotnych. Wpływ Jowisza może zapewnić wskazówki i wsparcie w znalezieniu holistycznych i filozoficznych podejść do przezwyciężania trudności.

6. Wenus, Śukra, Afrodyta: Wenus umieszczona w 6-tym domu podziału Szatszamśah sugeruje harmonijne i dyplomatyczne podejście do radzenia sobie z wrogami i problemami zdrowotnymi. Może to oznaczać skłonność do socjalizacji i budowania więzi w celu przezwyciężania wyzwań. Wenus może również wpływać na potencjalne problemy zdrowotne związane z układem moczowym lub narządami rozrodczymi.

7. Saturn, Śani, Kronos: Saturn w 6-tym domu podziału Szatszamśah oznacza dyscyplinę, ciężką pracę i wytrwałość w pokonywaniu wrogów i zmaganiach ze zdrowiem. Może wskazywać na potrzebę struktury i porządku w zarządzaniu aspektami związanymi ze zdrowiem. Wpływ Saturna może przynieść lekcje życiowe i wyzwania karmiczne, które, gdy zostaną przyjęte i przezwyciężone, mogą prowadzić do wzrostu i transformacji.

8. Rahu, Raahu, Głowa Smoka, Północny Węzeł Zaćmieniowy: Rahu umieszczony w 6-tym domu podziału Szatszamśah oznacza niekonwencjonalne podejście i nagłe zmiany w radzeniu sobie z wrogami i problemami zdrowotnymi. Może przynieść nieoczekiwane okoliczności i transformacje, które należy rozwiązać, aby pomyślnie je rozwiązać. Wpływ Rahu może również wskazywać na potencjalne problemy zdrowotne związane z układem trawiennym lub uzależnieniem.

9. Ketu, Ogon Smoka, Południowy Węzeł Zaćmieniowy: Ketu w 6-tym domu podziału Szatszamśah sugeruje intuicyjne spostrzeżenia i oderwanie się od rzeczywistości w obliczu wrogów i problemów zdrowotnych. Może nadać duchowy wymiar podejściu danej osoby, kierując ją do poszukiwania niekonwencjonalnych lub alternatywnych metod leczenia. Wpływ Ketu może również wskazywać na potencjalne problemy zdrowotne związane z układem nerwowym lub tajemnicze dolegliwości.

Ważne jest, aby pamiętać, że dokładna interpretacja tych umiejscowień w wykresie Szatszamśah wymaga kompleksowej analizy całego podziału urodzeniowego, w tym aspektów planetarnych i ogólnej siły planetarnej. Wykwalifikowany astrolog wedyjskiej Waidika Dźjotiszy może zapewnić bardziej szczegółowe spostrzeżenia na podstawie unikalnego podziału urodzeniowego. Rozważania z podziałami łukowymi znaków prowadzimy w połączeniu ze stosowaniem Kundali w jego podstawowym zapisie obrazu nieba w czasie narodzin.

Podział Szatszamśah jest integralnym elementem pradawnej, istniejącej od ponad siedmiu tysięcy lat astrologii wedyjskiej, oferującym bezcenne spostrzeżenia na temat zdrowia, chorób i zdolności do pokonywania przeszkód. Analizując ten podział szóstkowy, podział łuku Znaku Zodiaku na Sześć Odcinków Łuku po Pięć Stopni, astrologowie czyli Dźjotiszakah mogą zapewnić precyzyjne wskazówki i predykcyjne środki zaradcze, remedia, aby poprawić ogólne samopoczucie, zminimalizować wyzwania związane ze zdrowiem i zachęcić do rozwoju duchowego. Podział Szatszamśah służy jako kluczowe narzędzie w łagodzeniu negatywnych skutków położenia planet i wspieraniu jednostek w prowadzeniu spełnionego życia.

(Materiały spisane z Warsztatów Astrologii i Numerologii Ezoterycznej - LMB)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

PLUTON - Wielka Pomyłka Astrologii

PLUTON - Wielka pomyłka i ściema w astrologii W astrologii, cykl dwudziestolecia to zasadniczo  cykl saturniczno-jowiszowy, którego trzeba ...